woensdag 23 februari 2011

Blijf u hoeden voor de NOS

De afgelopen dagen heb ik een paar keer een programma van de Nederlandse publieke omroep mogen zien. Misschien is het omdat ik van buiten kom, maar ik vind het indrukwekkend hoe, met de verkiezingen van 2 maart in zicht, zonder enige schaamte, met belastinggeld van de hele bevolking, ononderbroken propaganda wordt bedreven tégen het zittende kabinet. Onvervalste hersenspoeling, ik kan er geen ander woord voor vinden.
En maar zeuren over die "verschrikkelijke" Hongaarse perswet en over Berlusconi's immorele Italië. Persoonlijk ken ik geen land waar de verschillende politieke overtuigingen, van links tot rechts, zo eerlijk de kans krijgen zich op televisie en in de geschreven pers te presenteren als in Italië.
In Nederland zeggen kranten en publieke omroep schaamteloos allemaal hetzelfde (sensatiekrant De Telegraaf, die rekening houdt met het gevoelen van het gewone volk, is de enige uitzondering). Zelfs in Rusland is er meer variatie, of beter gezegd, is de propaganda iets respectvoller voor de intelligentie van kijkers en lezers.

Zie over de NOS en haar methoden ook dit blogbericht van Bart Jan Spruyt.

Sommigen vinden dat een priester dit soort dingen niet moet schrijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat juist christenen geroepen zijn zich te interesseren voor de organisatie van de samenleving waarvan ze deel uitmaken. En bij democratisch stemmen als leidraad moeten nemen: met welke stem is de vrijheid van de Kerk om zichzelf te zijn en het Evangelie te verkondigen het meest gediend?

Zelf zal ik, dit criterium volgend, met mijn stem (bij volmacht) in elk geval de zittende regering (VVD-CDA met steun van PVV) ondersteunen.

Zie verder over het belang van stabiliteit deze column van Afshin Ellian.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten