dinsdag 11 mei 2010

Iets gekruider nu

Uit een openhartig interview ('Nooit stonden we er zo slecht voor') met aartsbisschop Léonard van Mechelen-Brussel, na afloop van het Ad limina-bezoek van de Belgische bisschoppen:
Nog even Vangheluwe. Bent u niet bang voor wat er nog allemaal boven water zal komen?

Ik ben daar niet bang voor. De onderste steen moet boven komen. Pas dan kunnen we aan de heropbouw beginnen. Vandaar mijn oproep aan eenieder om zich niet aan het priesterschap te wagen of zich tot bisschop te laten wijden als hij boter op zijn hoofd heeft. En aan de slachtoffers: stap naar de misbruikcommissie of naar het gerecht. Hoe eerder hoe liever.
[...]
Wat gaat u aan het priestertekort doen?

We moeten de seminaries nog meer uitbouwen tot kwalitatieve opleidingen die een forse uitstraling hebben naar jongeren. Ze zeggen van mij dat ik een conservatief ben.
Welnu, ik kan je zeggen dat de conservatief met wie je nu spreekt aan de praat is met enkele jongeren die er aanvankelijk aan dachten naar Nederland te trekken, maar nu wellicht toch naar het seminarie in Leuven zullen gaan. Je ziet ook dat er in nieuwe communauteiten wél roepingen zijn. Dat moeten we aanmoedigen.

Hoe wil u jongeren weer bij de Kerk betrekken?

Ik wil opnieuw een lijn in het godsdienstonderwijs. Die les moet gaan over het christendom en over de figuur van Jezus. Als jongeren dat allemaal niet meer meekrijgen, hoe wil je dan dat ze bij de Kerk blijven hangen? Godsdienstles is iets anders dan maatschappijleer. Laat dat nu maar eens duidelijk zijn.

U doet het wel helemaal anders dan uw voorganger, niet?

Ik zal u antwoorden met de woorden van mijn voorganger. Het menu is hetzelfde, alleen de garçon is anders.

Gooit Léonards woordvoerder Eric de Beukelaer er snel tussen:
'En de kruiden zijn anders. 't Is wat pikanter nu.'
Zie hier een Nederlandse vertaling van de toespraak van de paus tot de Belgische bisschoppen aan het einde van hun Ad limina-bezoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten