vrijdag 23 juli 2010

Uit een interview met de nieuwe Bossche hulpbisschoppen

In het KN van deze week:
Na afloop van de goed bezochte persconferentie gaat mgr. Mutsaerts met extra kracht in op die waarheid. “We moeten helder zijn over waar we voor staan en mild naar de mensen. Vervelend vind ik het als we moeilijke vragen niet of maar half beantwoorden. Dan komt er nooit duidelijkheid.” [...] Het gaat er niet om of het leuk, interessant of mooi is. [...] het gaat erom: klopt het of het klopt niet? Klopt het niet, dan moet je de Bijbel in de prullenbak gooien; dan is Jezus een oplichter of een fantast en moet je je niet met Hem inlaten, zoals C.S. Lewis stelt. Maar klopt het wat Hij zegt, dan is dat het meest wonderlijke en fantastische nieuws dat er ooit gebracht is en is er alle reden je daarin te verdiepen. Dat is het kompas. Met een kompas midden op zee kom je ergens, anders blijf je maar ronddobberen.” [...]
Zijn medehulpbisschop mgr. Liesen uit zich bedachtzamer, maar kan zich inhoudelijk goed vinden in het beeld van het kompas. “Ik vergelijk de Bijbel wel eens met een landkaart. Mensen zijn zoekende en vinden van alles in hun leven: vulling, maar niet echt vervulling. Je kunt een prachtige strandwandeling maken met je voeten door het water en de zee bewonderen. Maar als je over dat water naar Engeland wilt, dan heb je een kaart nodig, waar ingetekend staat wat de kortste route is. Een kaart, gemaakt door mensen die die weg al eerder gegaan zijn. Die kaart brengt je ergens, anders kun je lopen tot je een ons weegt, maar je komt nergens.” [...]
“Door mijn jarenlange studie in het buitenland en door contacten met mensen uit alle werelddelen is mijn visie op de Kerk veel breder geworden. Het maakt de crisis hier in het Westen niet minder ernstig, maar je weet dat er meer is, dat er heel veel plaatsen in de wereld zijn waar de Kerk bloeit. Wat ik daar ontvangen heb, wil ik doorgeven.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten