vrijdag 13 juli 2012

De ontdekking van don Juan (2)

don miguel
Houdt u van bloemen, Girolama? En ik zie er nooit in uw haar, noch in uw opschik?

girolama
Dat is omdat ik niet van meisjes houd die van bloemen een tooi maken als van zijde, of van kant, of van gekleurde veren. Ik doe nooit bloemen in mijn haren (ze zijn ook zó mooi genoeg, God dank!). Bloemen zijn mooie levende dingen die je moet laten leven en de lucht van de zon en van de maan laten inademen. Ik pluk nooit bloemen. Je kunt heel goed liefhebben, in deze wereld waarin we zijn, zonder onmiddellijk zin te hebben je eigen dierbare liefde te doden, of in een glas op te sluiten, ofwel (zoals men met een vogel doet) in een kooi waar het water niet meer naar water smaakt en de graankorrels niet meer naar graan smaken.
(uit het 'Tweede tafereel' van: Oscar Vladislas Milosz, Miguel Mañara, vertaald door uw bloghouder, uitg. Stichting Levende Mens, Leiden 2012, 66 blz., isbn 9789081695008, prijs € 17,95)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten