woensdag 20 januari 2010

Uit een interview met de nieuwe aartsbisschop van Mechelen-Brussel

In De Standaard van vandaag:

"Ik kom niet als Zorro, die alle oplossingen in pacht heeft. Ik ga niet aan katholieke marketing of propaganda doen en wil niet zoveel mogelijk mensen inlijven. Mijn bisschopsleuze luidt niet: hier ben ik! Maar wel: O kom, Heer Jezus'".

"Ten eerste zou ik het goed vinden dat de katholieke scholen die nu bestaan, ervoor zorgen dat ze meer overtuigd zijn van hun christelijke identiteit. Maar dat is uiteraard niet iets wat een aartsbisschop kan beslissen. Zoiets hangt rechtstreeks af van de overtuigingen van de directie en de leerkrachten.
Dit sluit niet uit dat er ook scholen komen die hun christelijke identiteit sterker beleven".

"Voor welke zonde kunt u het meest begrip opbrengen?

Voor alles wat de seksualiteit betreft. Omdat deze deel uitmaakt van de menselijke zwakheid. Er speelt doorgaans zoveel hartstocht mee in dergelijke vraagstukken. Het minste begrip breng ik op voor gierigheid. Een priester die gierig is, dat is voor een parochiegroep zowat het allerergste. Als hij een beetje te veel drinkt daarentegen, of een beetje een dubbelzinnige houding heeft ten aanzien van vrouwen, ach, dat is niet zo schadelijk.

Maar u bent toch een verdediger van het celibaat voor priesters? Is dat wel houdbaar, in het licht van wat u net komt te zeggen?

Het is zeker houdbaar, als wij het beleven uit liefde voor God en omwille van onze beschikbaarheid voor de mensen. Dan is het zelfs iets heel moois, waarvoor we ook steun zullen vinden bij de mensen die ons omringen. Ik bedoel niet dat we gevoelloos moeten zijn zoals godgewijde koelkasten. We kunnen best warm en menselijk in de omgang zijn.

Hoe ziet u de rol van de vrouw in de kerk van de toekomst? Veel katholieken verlangen naar een doorbraak op dat vlak.

Ach, ik plaag ze graag met de opmerking dat ik vooral op zoek ben naar de rol van mannen in onze kerk. Want de vrouwen zijn alomtegenwoordig. Overal waar ik kijk en ga in de Kerk kom ik vrouwen tegen".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten