donderdag 18 maart 2010

The Savior of Sex

In deze dagen, waarin de Kerk sexuofobie verweten wordt en verantwoordelijk gehouden voor sexuele abberraties die het gevolg zouden zijn van haar "onderdrukkende leer", mag eraan herinnerd worden dat de christelijke moraal (natuurlijk) niet "tegen sex" is, maar ze, in tegenstelling met het heersende libertinisme, juist faciliteert en blijvend waardevol maakt.
Citeren we vier onverdachte (bepaald niet-katholieke, niet-gelovige) getuigen:

1. Sigmund Freud, geciteerd door Manfred Lütz:
Es ist leicht festzustellen, daß der psychische Wert des Liebesbedürfnisses sofort sinkt, sobald ihm die Befriedigung bequem gemacht wird. Es bedarf eines Hindernisses, um die Libido in die Höhe zu treiben, und wo die natürlichen Widerstände gegen die Befriedigung nicht ausreichen, haben die Menschen zu allen Zeiten konventionelle eingeschaltet, um die Liebe genießen zu können. Dies gilt für Individuen wie für Völker. In Zeiten, in denen die Liebesbefriedigung keine Schwierigkeiten fand, wie etwa während des Niederganges der antiken Kultur, wurde die Liebe wertlos, das Leben leer, und es bedurfte starker Reaktionsbildungen, um die unentbehrlichen Affektwerte wieder herzustellen. In diesem Zusammenhange kann man behaupten, daß die asketische Strömung des Christentums für die Liebe psychische Wertungen geschaffen hat, die ihr das heidnische Altertum nie verleihen konnte.
2. De Standaard van 10 februari: "Getrouwde koppels hebben betere seks dan vrijgezellen".

3. Biopsychologe Martine Delfos zegt in het recente (tamelijk verontrustende) rapport over jongeren in Nederland "De grenzeloze generatie":
[We zijn] een paar heel ouderwetse, basale wijsheden [...] kwijtgeraakt. De allerbelangrijkste is: seks kost tijd, dat moet je leren. Seks is verschrikkelijk belangrijk, omdat het seks is en omdat je elke relatie ermee kunt opblazen.
4. Nogal overdreven, hilarisch stuk (in het Italiaans; alleen voor niet-moralisten met een royaal gevoel voor humor) van Umberto Silva in Il Foglio van zondag: "Lofzang op de katholieke sexuofobie".

Voor wie serieuze belangstelling heeft voor de thematiek (en Italiaans kent), hier mijn eigen samenvatting van de katholieke benadering van de erotiek: "Voor de eros, en dus voor de kuisheid".

Voor wie geen Italiaans kent: lees het eerste deel van B16's encycliek Deus Caritas est, het hoofdstuk over sexualiteit in A. van der Does de Willebois' Het vaderloze tijdperk, en heel Karol Wojtyła's (= Johannes Paulus II) klassieker Love and responsability.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen