Rome moet 25 jaar zwijgen over seks. Het falende kerkelijke beleid heeft immers ook te maken met de negatieve visie op seksualiteit. Als alle seksualiteit toch des duivels is, zie je nog moeilijk een onderscheid tussen gezonde en ongezonde seksualiteit.Mevrouw de professor! Hoe kunt u katholieke theologie doceren als u denkt dat volgens de leer van de Kerk "alle seksualiteit des duivels is"? Nooit gehoord van theologie van het lichaam? Nooit eraan gedacht om voor nog geen 9 euro een Compendium van de catechismus van de katholieke Kerk aan te schaffen? "Negatieve visie op seksualiteit"! Good grief! Ooit horen spreken over Johannes Paulus II of iets van hem gelezen? Of van Hans Urs von Balthasar, Angelo Scola (om alleen maar de bekendsten te noemen)?
Zoals anderen ook hebben opgemerkt, is de sexuele moraal van de Kerk het minst van alle verantwoordelijk voor misbruik. Au contraire. Verantwoordelijk zijn, naast de gevolgen van de erfzonde en de zondaar zelf, veeleer de huidige algemene verwarring in de samenleving op dit punt en het gelijktijdige gebrek aan ernst, bij vele Kerkmensen, bij het voorstellen van de echte katholieke leer.
De Kerk is niet geobsedeerd door sex. De reden waarom de Kerk het zo dikwijls over sex lijkt te hebben (of liever gezegd: waarom de Kerk altijd - of enkel - het nieuws haalt als ze dit onderwerp raakt)
is simply because the Church is always the only thing defending whatever is at the moment stupidly despised.De Kerk moet niet minder, maar méér spreken, veel meer. Over sex en over alle andere onderwerpen die het menselijk leven raken. Wanneer ik hier in Rusland met mensen kom te spreken over de sexuele moraal van de Kerk, heeft men vrijwel altijd een Aha-Erlebnis: "Heel erg mooi! Zo had ik het zelf niet kunnen bedenken, maar het spreekt me erg aan! Alleen denk ik dat het erg moeilijk, misschien onmogelijk is".
[...]
There almost always is a human reason for all the merely human advice given by the Church to humanity; and to find out the principle of the thing is, among other things, one of the keenest of intellectual pleasures. But in any case the fact remains that the Church is right in the main in being tolerant in the main; but that where she is intolerant she is most right and even most reasonable. Adam lived in a garden where a thousand mercies were granted to him; but the one inhibition was the greatest mercy of all.
In the same way, let the convert, or still more the semi-convert, face any one fact that does seem to him to deface the Catholic scheme as a falsehood; and if he faces it long enough he will probably find that it is the greatest truth of all (Chesterton).
Zo is de katholieke moraal: heel erg mooi, aantrekkelijk en (enkel) mogelijk met de hulp van Gods genade (sacramenten enz.).
P.S.: Mijn docent pastoraaltheologie in Rome zei het al: "In dit vak moet je niemand vertrouwen. En je moet er vooral geen tijd mee verliezen".
Steek je theologische energie liever in het bestuderen van de kerkelijke leer over de genade, de sacramenten, en, als je wilt, de (sexuele) moraal.
Dus...25 jaar zwijgen over pedofilie? Dat wordt weer een reden om de Kerk aan te vallen wegens "doofpotten"...
BeantwoordenVerwijderen