zaterdag 30 juli 2011

Claudio Chieffo: Ballade van de macht


Ik sprak de hele dag:
deze wereld is niet rechtvaardig!
En ook 's nachts dacht ik:
dit leven heeft geen smaak!
En ik zei:
het is jullie schuld, burgerlijken!
Het is allemaal de schuld van de grote bazen,
wij zijn arme stakkers!
Wij moeten altijd maar
naar de fabriek,
van de ochtend tot de avond,
zonder tijd om na te denken.

Kom op, kameraden,
laten we alles kapot maken
en een minder lelijke
wereld bouwen!

Hoeveel dagen en maanden kostte het
om de wereld minder lelijk te maken,
om die varkens van de elite
naar de ondergang te jagen.
Maar de kameraden waren moedig
en grepen de macht;
mijn vrienden sneuvelden
en ik zag ze vallen.

Zeg me nu,
hoe kan een mens hopen,
die alles in handen heeft,
behalve de vergeving?

Hoe kan een mens hopen
als het bloed al vergoten is,
als de haat in de wereld
opnieuw heeft getriomfeerd?
We hebben iemand nodig
die ons redt van het kwaad,
omdat de hele wereld
precies hetzelfde gebleven is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten