vrijdag 25 mei 2012

We zitten in het winnende vrienden-team

Een vertaling van de woorden die paus Benedictus uitsprak aan het eind van een lunch met de kardinalen, afgelopen maandag in de Hertogszaal van het Vaticaan:
Eminentie, dierbare broeders,
Op dit moment kan mijn woord enkel een dankwoord zijn. Voor alles dank aan de Heer voor de vele jaren die hij mij gegeven heeft; jaren met vele dagen van vreugde, schitterende tijden, maar ook met donkere nachten. Maar achteraf begrijp je dat ook de nachten noodzakelijk en goed waren, reden tot dankbaarheid.
Heden ten dage is de uitdrukking ecclesia militans [strijdende Kerk] enigszins uit de mode, maar in werkelijkheid kunnen we steeds beter begrijpen dat ze waar is, dat ze waarheid in zich draagt. We zien hoe het kwaad de wereld wil beheersen en dat het noodzakelijk is de strijd aan te gaan met het kwaad. We zien hoe het dat doet op vele manieren, wrede manieren, met verschillende vormen van geweld, maar ook vermomd als goed en juist zo de morele fundamenten van de samenleving vernietigend.
Sint Augustinus heeft gezegd dat de hele geschiedenis een strijd is tussen twee liefdes: de liefde voor zichzelf tot aan de verachting van God; en de liefde voor God tot aan de verachting van zichzelf, in de marteldood. Wij staan in deze strijd en in deze strijd is het heel belangrijk vrienden te hebben. En wat mij betreft ben ik omringd door de vrienden van het Kardinalencollege: het zijn mijn vrienden en ik voel me thuis, ik voel me veilig in dit gezelschap van grote vrienden, die met mij zijn en wij allemaal met de Heer.
Dank u voor deze vriendschap. Dank u, Eminentie, voor alles wat u gedaan heeft voor dit moment vandaag en voor alles wat u altijd doet. Dank u voor de gemeenschap in de vreugde en in het verdriet. Laten we voortgaan, de Heer heeft gezegd: houdt moed, ik heb de wereld overwonnen. Wij zijn in het team van de Heer, dus in het winnende team. Dank aan jullie allemaal. De Heer zegene jullie allemaal. En we heffen het glas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten